Jumaat, 19 Ogos 2011

Bangsa Melayu: dari sudut Budaya, Sejarah serta kesannya

SEJARAH
Ketahui olehmu bahawa Ilmu Tarikh itu daripada sebesar-besar segala kadarnya. Dan terlebih cemerlang dalam segala kelam, tercengang itu qamarnya. Ia memberi faedah akan yang mempunyainya akan cerdik dan tajam penilikkannya. 
Adapun ahli Tanah Melayu kita, maka tiadalah mereka itu memperduli dengan sya’an tawarikh. Hingga jahilah mereka itu akan ahwal segala masa yang telah lalu atas negeri mereka daripada beberapa masa yang hampir. Bahkan tiada mengetahui mereka itu akan nama-nama nenek moyang mereka itu (Syeikh Ahmad al-Fathani -
Kitab Hadiqatul Azhar)
KUPASAN 2
Golongan yang ingin membuat tafsiran semula sejarah negara ini. Mereka ingin menutup kesilapan silam dan asal-usul. Sejarah sebenar kemerdekaan negara, kaum pendatang dll dipelihara dengan dijadikan subjek wajib mata pelajaran di sekolah-sekolah

Golongan yang mengumpul, menyusun dan mencantum nasab keturunan keluarga bagi memastikan anak-cucu kenal susur-galur dan menjalin hubungan silaturahim. Kalau asal benih yang baik, dicampak ke laut menjadi pulau, dicampak ke darat menjadi gunung, dicampak ke langit menjadi bintang.
 Melayu dari sudut BUDAYA

Bangsa Melayu itu adalah bersifat ikhlas, lemah lembut lunak, berperibadi baik. Sebahagian ciri-ciri khusus mereka itu, ialah bahawa tidak terlihat di negeri mereka dan lainnya peminta (pengemis) walau pun keadaan mereka sendiri sangat miskin. 
Fitrah bangsa Melayu sangat mematuhi kedua-dua orang tuanya. Sebahagian besar mereka dengan mudah mengikut perintah-perintah agama Islam 
(Syeikh Ahmad al-Fathani - Kitab Hadiqatul Azhar)
KUPASAN 3
Golongan yang mengksploitasi sifat “baik hati” ini dengan menuntut pelbagai. Ibarat diberi betis, nak peha! 
Tuntutan-tuntutan ini dilayan secara beransur-ansur umpama menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus tepung tak tumpah. Misalnya bantuan sekolah Cina persendirian, universiti sendiri dan lain lain

Golongan yang melihat jati diri orang Melayu sebagai suatu kelemahan dan lebih cenderung memakai nilai-nilai hidup liberal yang sekular. Contohnya Abdullah Munsyi (1796-1854) @ Abdullah Padre yang belajar kebebasan berfikir dari kumpulan mubaligh Kristian dan menjadi penterjemah pertama kitab Injil (Kajian Dr Abdullah Abd Rahman, USM). Maka tak hairanlah, sejarah berulang kembali dengan munculnya golongan Melayu yang liberal agama

Golongan muda secara fitrahnya sering berbeza pendapat dengan golongan tua, khususnya ibu bapa. Namun dengan pengaruh (nasihat, rasa hormat dan sayang) kepada ibubapa, akhirnya anak-anak muda ini akan kembali patuh kepada pendapat mereka. 
Oleh itu ibubapa perlu diberi kefahaman yang jelas tentang isu-isu aqidah semasa yang dibawa musuh dalam selimut

 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan